Doelgroep bepalen
Jouw doelgroep is eigenlijk het antwoord op de vraag: welke donateurs willen wij aantrekken?
- Donateurs van middelbare leeftijd, of gepensioneerde?
- Mannen/Vrouwen?
- Alle mensen in de stad of het dorp?
- Kapitaalkrachtigen?
- Donateurs van collega stichtingen?
Wil je een rake boodschap in het hart van de doelgroep brengen, dan zal je moeten weten wie je wilt gaan werven. Pubers spreek je immers anders aan dan gepensioneerden en oud-donateurs anders dan nieuwe. Algemeen geldt: hoe meer de boodschap is gepersonaliseerd, hoe beter het resultaat.
Keuzes
Je zal keuzes moeten maken, bijvoorbeeld op basis van eerdere werfacties. Inzicht in de resultaten van vorige acties kunnen jou wijsheid brengen:
- Welke combinatie van actie en doelgroep scoorden toen het best?
- Is die doelgroep nu nog steeds interessant?
- Kan je die actie vertalen naar een nieuwe doelgroep?
Tegelijkertijd beperken keuzes je. Als je een op maat gemaakte folder naar pubers wilt sturen, zal je adressen moeten hebben. En voor een huis-aan-huis-folder is dat natuurlijk weer niet nodig.