Ja, dat is verplicht. De statutaire zetel staat namelijk in de statuten van de rechtspersoon. Om dit te wijzigen, moet je dus verplicht naar de notaris. Die zal de statuten aanpassen in een akte. Vervolgens zal de notaris de statutenwijziging doorgeven aan de Kamer van Koophandel.
Zetelverplaatsing
Bij het oprichten van de stichting maakt de notaris de statuten op. Het is wettelijke verplicht om de statutaire zetel op te nemen in de statuten. Het kan zijn dat je na de oprichting van de stichting deze zetel wil wijzigen.
Omdat de statutaire zetel in de statuten van de stichting staat, moet de stichting voor een zetelverplaatsing de statuten wijzigen. Een statutenwijziging vindt plaats via de notaris. De notaris stelt een notariële akte op en schrijft de wijziging in bij het Handelsregister.
Besluit statutaire zetel wijzigen
Let op: voor een statutenwijziging is eerst een besluit van het bestuur nodig. In de huidige statuten staat beschreven hoe de procedure tot statutenwijziging in zijn werk gaat. De notaris zal bij het opmaken van de nieuwe statuten moeten nagaan of aan alle formaliteiten is voldaan.
Vestigingsadres wijzigen
Het is niet altijd nodig om de statutaire zetel aan te passen. Soms is het wijzigen van het vestigingsadres voldoen. Deze wijziging kun je kosteloos doorgeven bij de Kamer van Koophandel.
Lees ook: Wanneer moet mijn stichting de statuten wijzigen?
Notulen bestuursbesluit wijziging statuten stichting
Statuten wijzigen van een stichting vergt een aantal formele stappen. Een zeer belangrijke is dat het bestuur instemt met de gewijzigde statuten. Pas met dat bestuursbesluit kan de notaris dan de statuten definitief wijzigen. Het besluit moet zorgvuldig genomen en vastgelegd. Dat vastleggen doe je met dit model.