Statuten wijzigen van een stichting
Je wilt de statuten wijzigen van de stichting. Bijvoorbeeld omdat je de doelstelling of de statutaire naam wilt wijzigen. Of omdat de statuten al heel oud zijn en niet meer voldoen aan de huidige wet- en regelgeving. Daarnaast kan het ook zijn dat je de statuten wilt wijzigen omdat je de ANBI-status wil aanvragen.
Het wijzigen van de statuten kan best wat werk zijn. Wil je hier hulp bij? Word dan abonnee van Stichting.nl! Wij kunnen de statuten en andere documenten voor jou beoordelen, helpen met de stappen die gezet moeten worden en andere vragen. Daarnaast kun je ook gratis documenten downloaden van de website.
Hoe werkt een statutenwijziging?
Voor het wijzigen van jouw statuten moet je een aantal stappen volgen. Lees hier uitgebreid meer over in een apart artikel. In het kort wat je moet doen:
- Controleer de inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Staan de juiste huidige bestuurders ingeschreven?
- Zoek de bestaande statuten op. Hierin staat de procedure voor de statutenwijziging.
- Besluit wat je wilt gaan wijzigen. Denk aan: de naam van de stichting, de doelstelling, omvang van het bestuur, vestigingsplaats. Ook voor het updaten van jouw statuten kun je een statutenwijziging doen. Dan voldoen de statuten weer helemaal aan de huidige wet- en regelgeving.
- Stel nieuwe concept statuten op. Dat kan eenvoudig via deze website. Vul een aantal vragen in en download (gratis) de concept statuten.
- Plan en organiseer de bestuursvergadering. Neem tijdens de vergadering een besluit en leg dit vast in notulen. Je vindt hier ook een model voor de notulen.
- Maak een afspraak bij de notaris voor het ondertekenen van de statuten. Ook dit kun je eenvoudig via deze website doen. Nadat je de concept statuten hebt ingevuld kun je een van onze notarissen kiezen waar je de statuten gaat ondertekenen.
Voordelen
Nergens zo voordelig en makkelijk nieuwe statuten voor een bestaande stichting opstellen.
- Ons tarief is inclusief de notaristarief en all in
- Eenvoudige vragen
- In 20 minuten klaar met de aanvraag
- Gratis complete concept statuten
- Betaal pas bij de notaris
- Ook nog abonnee bij stichting.nl? Dan begeleiden wij jou in het gehele proces van statutenwijziging.
Welke informatie heb jij nodig?
Om het vragenformulier goed in te kunnen vullen heb je bepaalde informatie nodig namelijk:
- De gegevens van alle bestuursleden die straks naar de notaris gaan, namelijk de volledige voornamen (geen voorletters), geboortedatum en geboorteplaats.
- Een exemplaar van de huidige statuten.
- Notulen van het bestuursbesluit dat het stichtingsbestuur akkoord is met de voorgestelde nieuwe statuten.
Waarom helemaal nieuwe statuten goedkoper zijn
Regelmatig krijgen wij de vragen of wij in bestaande statuten een wijziging kunnen doorvoeren. Dat is niet aan te raden. Statuten zijn net een wetboek. Alle artikelen hebben een samenhang met elkaar. Als je bestaande statuten gaat wijzigen, dan moet je eerst de oude statuten overtikken. Daarna de wijzigingen verwerken, dan alle verwijzingen nakijken, beoordelen of het eindresultaat voldoet aan de laatste wettelijke eisen. Zoals je begrijpt is dit een omslachtige en moeilijke oplossing. Die oplossing is dus duur.
Daarom kies je hier voor compleet nieuwe statuten voor jouw bestaande stichting. Op hoofdpunten geef je de nieuwe wensen aan. Die nieuwe statuten worden gemaakt door de software en zijn al helemaal nagekeken. Bovendien zijn ook alle wetswijzigingen van de afgelopen jaren in verwerkt.
Wat doet de notaris?
De notaris zal alle gegevens controleren die jullie hebben opgegeven. Dus zijn de gegevens van de bestuursleden die naar de notaris komen juist doorgegeven. De notaris doet dat in de daarvoor bestemde registers. De notaris zal controleren of de bestaande statuten zijn nageleefd. Ook controleert de notaris het bestuursbesluit (notulen) en de eventuele volmacht die daarin is opgenomen. Daarna volgt een (korte) bespreking op het kantoor van de notaris en ondertekening van de akte.
Als de statuten van de stichting zijn gewijzigd, meldt de notaris dat bij de Kamer van Koophandel. De notaris stuurt een elektronisch uittreksel uit het handelsregister aan de stichting.
Wat regel je hier voor wijziging statuten?
Als je de statuten wijzigt via Stichting.nl, dan zijn een aantal keuzes al voor jullie gemaakt. De nieuwe statuten bevatten natuurlijk de juiste nieuwe wettelijke terminologie. Ook kan je de vergadering per mail bijeen roepen. De keuzes zijn gemaakt zoals de meeste stichtingen willen werken. Heb je nog andere wensen? Dan kan dat niet voor het zeer lage standaard tarief. Je moet dan een offerte aanvragen bij een notaris.
Wat kun je hier wijzigen?
- de naam van de stichting
- de doelstelling van de stichting
- de vestigingsplaats van de stichting
- de ANBI status
Wat je niet wilt wijzigen op deze manier zijn de gegevens over de bestuurders. Dat kun je als stichting zelf gratis bij het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Dat is een stuk goedkoper dan dit via de notaris te regelen.
Meer regelen voor jouw stichting
De statuten regelen de organisatie van de stichting op hoofdlijnen. Voor de verdere uitwerking heb je meestal ook nog een huishoudelijk reglement nodig. Daarin regel je zaken als hoe en wanneer je vergadert. Het voordeel van zaken zo regelen is dat je dit zelf ook later weer kunt aanpassen. Je hoeft dan niet langs de notaris. Op deze website vind je een goed model van een huishoudelijk reglement voor jouw stichting.
Als je toch bezig bent kun je natuurlijk ook gelijk alles goed regelen. Word daarom abonnee van stichting.nl. Hier vind je modellen voor bestuursbesluiten, een declaratieformulier, een vrijwilligersovereenkomst en nog veel meer. Ook vind je onder andere informatie over het bestuur en financiën van de stichting, donateurs en vrijwilligers. Als je abonnee wordt van stichting.nl heb je onbeperkt toegang tot deze documenten en heb je de mogelijkheid om jouw vragen over de stichting te stellen. Daarnaast kunnen wij jou dan stap voor stap helpen bij het wijzigen van jouw statuten.
Wat krijg je voor je geld?
Je krijgt compleet nieuwe statuten voor je bestaande stichting, inclusief alles wat je nodig hebt om daar te komen.
- Concept statuten
- Korte bespreking bij de notaris
- Definitieve statuten
Naast deze kosten zijn er ook de kosten om dit administratief af te handelen. De notaris moet de nieuwe statuten inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Als er nog geen UBO-melding is gedaan moet de notaris dit nu doen. Hierna ontvang je een nieuw uittreksel van het handelsregister. Deze kosten zitten niet in het basistarief.
Stappenplan: De statuten van de stichting wijzigen
- Controleer de inschrijving bij de KvK
Voordat de stichting een besluit kan nemen om de statuten te wijzigen, moeten de juiste bestuurders zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Controleer deze inschrijving dus eerst. Zorg ervoor dat oude bestuursleden zijn uitgeschreven, de nieuwe zijn ingeschreven en de functies kloppen. Is dat niet het geval? Pas dit dan eerst aan bij de Kamer van Koophandel. Daarna kun je een besluit gaan nemen over de statutenwijziging.
Lees ook het aparte bericht over wijzigingen doorgeven bij de Kamer van Koophandel. - De bestaande statuten
Zorg dat je de huidige statuten in jouw bezit hebt. Heb je die niet, of zijn ze kwijt? Probeer ze dan eerst op te vragen bij de Kamer van Koophandel. Zijn ze daar niet ingeschreven, dan kun je ze opvragen bij de notaris die de statuten heeft opgesteld.
Statuten zijn de interne regels van de stichting. Deze kun je alleen wijzigen op de manier zoals dat in de statuten staat beschreven. De formele procedure tot wijziging staat dus in jullie eigen statuten. Die staat niet in de wet. Lees daarom eerst de statuten door. Daarin kunnen specifieke vereisten zijn opgenomen voor het wijzigen. - Wat ga je wijzigen
Er zijn verschillende soorten wijzigingen mogelijk. Je kunt de naam van de stichting willen wijzigen, de doelstelling, de omvang van het bestuur of het adres wijzigen. Of er is een wetswijziging geweest.
Lees ook: Wanneer moet de stichting de statuten wijzigen?
Niet al deze wijzigingen hoeven via een statutenwijziging plaats te vinden. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een handelsnaam in plaats van de statutaire naam. En je kunt het vestigingsadres kosteloos bij de Kamer van Koophandel wijzigen. Als je de statutaire zetel moet wijzigen, moet je wel langs de notaris. - Organisatie en bestuur
Als je toch de stichting wijzigt, neem dan direct deze onderwerpen mee.
Vergaderen. De nieuwe statuten maken het mogelijk dat je ook op andere manieren kunt vergaderen. Bijvoorbeeld dat de oproep voor een vergadering niet meer via de post hoeft maar gewoon via de mail kan worden verzonden. Ook is het mogelijk om elektronisch te stemmen. Let op, dat is dus niet verplicht, de statuten zijn erop voorbereid dat dit mogelijk is.
Het bestuur. Kijk ook naar de omvang van het bestuur en de zittingsduur van bestuurders. Ontvangen de bestuurders een beloning voor hun werkzaamheden of juist niet? Wil je die hetzelfde houden, of moet dat gewijzigd worden? Deze vergoeding is voor de tijd en moeite die de bestuurders investeren. - Bijzondere fiscale wensen
ANBI of SBBI. Het kan zijn dat je inkomsten hebt of wilt halen uit donaties. Er zijn twee verschillende fiscale statussen die hierbij van pas kunnen komen.
De ANBI status is de meest interessante. De donateurs kunnen dan de giften aftrekken van de belasting. Om de ANBI status te ontvangen moet je als stichting wel aan wat eisen voldoen.
Heb je al een ANBI status? Let dan op bij het wijzigen van de statuten. Als je bijvoorbeeld de doelstelling compleet kan veranderen, kan het zijn dat de stichting niet meer voldoet aan de ANBI-status.
Voldoen ze na de wijziging nog aan de voorwaarden die gesteld worden voor een ANBI?
Een SBBI is eigenlijk een zeer lichte vorm van ANBI. De giften aan een SBBI zijn voor de donateur niet aftrekbaar. De SBBI is zelf geen schenkbelasting verschuldigd. De SBBI status moet je per schenking aanvragen. Het is niet zo dat deze standaard voor alle schenkingen geldt, zoals de ANBI. - Besluit nemen
Het stichtingsbestuur doet een voorstel om de statuten te wijzigen. Dat voorstel wordt binnen het bestuur besproken. De bestuursleden moeten dan akkoord gaan met de wijzigingen.
Op dit punt verschillen de bestaande statuten per stichting. Heel vaak moet er een bijzondere meerderheid, een zogeheten gekwalificeerde meerderheid, voor de wijziging stemmen. Ook zijn er meestal procedures voor het geval op de eerste vergadering niet aan deze eisen kan worden voldaan. - Vastleggen en uitvoeren van het besluit
Als de juiste bestuurdersleden zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, de procedure die in de statuten staat beschreven wordt gevolgd en er concept statuten zijn, kan het bestuur een besluit nemen. Nadat het besluit is genomen, moet dit worden vastgelegd in notulen. Onderaan deze pagina vind je hier een model voor. Hierna wijst het bestuur één van hen aan om de zaak bij de notaris te regelen. Op die manier spaar je op de kosten, er is dan namelijk slechts 1x ID controle noodzakelijk. Als je naar de notaris gaat, neem je de huidige statuten mee en de notulen. De notaris heeft via de mail dan al de nieuwe concept statuten ontvangen.
Lees meer
- Wijzigingen in het bestuur doorgeven
- Welke gevolgen heeft de wetswijziging 2021 voor mijn stichting?
- Wanneer moet mijn stichting de statuten wijzigen?
- De naam van de stichting wijzigen
- Statutaire zetel wijzigen
- Adres stichting wijzigen
- Persoonlijk aansprakelijk en nieuwe wetgeving WBTR
- Doelstelling wijzigen
- Statuten stichting niet wijzigbaar?
- Belang statuten bij statutenwijziging