is een dienst van Gita Kennisbronnen

is een dienst van Gita Kennisbronnen

Publiciteit

Publiciteit en promotie. De promotie van jouw stichting is een breed begrip. Je kan als bestuur activiteiten organiseren, de publiciteit zoeken, maar ook internet, sociale media en de website inzetten.
De stichting kan publiciteit zoeken voor zichzelf of voor het doel dat zij tracht te verwezenlijken of ondersteunen.
Met sponsoring kunnen stichtingen geld of andere ruilmiddelen verdienen door het promoten van anderen.

Website, domein en e-mail opzetten

Digitaal mee gaan doen Als de stichting is opgericht zijn er een paar zaken die je moet gaan regelen. Natuurlijk een bankrekening afsluiten. De eerst volgende stap om duidelijk te maken dat je bestaat is toch wel digitaal. Je moet kijken welke domeinnaam je wilt vastleggen. Heb je dat gedaan, dan kan je namelijk ook […]

BTW betalen over sponsorinkomsten?

Vaak BTW verplicht Als jouw stichting btw-plichtig is, geldt dit ook voor de sponsorinkomsten. Voor een stichting die niet als btw-plichtig is heeft ook een grote kans dat er zij toch btw moet afdragen. Ook geldt er een btw-verplichting voor sponsoring in natura. Btw-plichtig In de situatie dat de stichting door de Belastingdienst is aangemerkt […]

Communiceer ook in slechte tijden

Niet alleen successen melden Een grote valkuil is het breed uitmeten van de successen en de tegenslagen te verzwijgen. Ga dus net zo met negatief nieuws om als met positief nieuws. Donateurs, pers en belanghebbenden zullen je er uiteindelijk voor belonen. Ben je genoodzaakt vervelende maatregelen te nemen? Dan mag je best vastberadenheid en daadkracht […]

Wat komt er bij een inzamelingsactie kijken?

Beoordelen  De aan de stichting geschonken goederen moeten worden ingenomen. Bij een productiebedrijf is er dan iemand die de kwaliteit van het geleverde beoordeelt. Binnen jouw stichting moeten de mensen die de schenkingen in ontvangst nemen ook kritisch zijn. Is kleding in het land van bestemming draagbaar? Is een fiets goed genoeg om op te […]

Hoe houd je sponsor aan boord?

Een jaar is geen jaar Een sponsordeal voor één jaar is ‘waardeloos’. Partijen hebben wat aan elkaar gesnuffeld, wat geld of andere prestaties heen en weer geschoven en that’s it. Er is geen tijd geweest om echt waarde aan elkaar toe te voegen. Er was geen tijd voor ‘communicatie door associatie’. Na een jaar zijn […]

Wat staat er in een jaarverslag?

Wat is een jaarverslag? In een jaarverslag leg je als stichtingsbestuur verantwoording af over het beleid dat je in het betreffende jaar heeft gevoerd. Het bevat een profiel van de stichting, een visie van het bestuur en cijfers die betrekking hebben op de organisatie. Het financiële deel van een jaarverslag wordt ‘jaarrekening’ genoemd. Een jaarverslag […]

Wat is een goede sponsorvergoeding?

Waardebepaling sponsoring Bedrijven zijn gewend om benaderd te worden door reclameverkopers. Zij verwachten een duidelijke prijs die in verhouding staat tot wat hen wordt aangeboden. De verkoper vraagt bedrag X voor een advertentie van een bepaald formaat in een krant die door een X-aantal mensen uit een bepaalde doelgroep wordt gelezen. Of hij vraagt bedrag […]

Onmisbaar: een professionele huisstijl

Wat is een huisstijl? Een huisstijl is de manier waarop een stichting zich presenteert. Dat kan natuurlijk op veel manieren. Allereerst visueel: een logo is een van de meest herkenbare en belangrijke onderdelen van een huisstijl. Vaak is er naast de naam een afbeelding in verwerkt die past bij de organisatie. Maar ook door gebruik te maken van […]

Succesvolle sponsorwerving

Waarom en welke sponsor Sponsorwerving is iets anders dan donateurswerving. De inkomsten van een stichting kunnen bestaan uit geld van donateurs, van subsidie, van inkomen uit vermogen en van sponsoren. Wat is het verschil tussen een donateur en sponsor? Een donateur verwacht geen tegenprestatie van de stichting. Die schenkt het bedrag. Een sponsor ontvangt wel […]

Werven: Het bepalen van doelgroepen

Doelgroep bepalen Jouw doelgroep is eigenlijk het antwoord op de vraag: welke donateurs willen wij aantrekken? Donateurs van middelbare leeftijd, of gepensioneerde? Mannen/Vrouwen? Alle mensen in de stad of het dorp? Kapitaalkrachtigen? Donateurs van collega stichtingen? Wil je een rake boodschap in het hart van de doelgroep brengen, dan zal je moeten weten wie je […]

is een dienst van Gita Kennisbronnen

0
    Je winkelwagen
    Je winkelwagen is leegTerug