Site pictogram stichting.nl

Een stichting omzetten in een vereniging

Kun je een stichting omzetten in een vereniging?

Ja zeker kan dat. Het is echter praktischer een vereniging op te richten en de activa van de stichting over te doen naar de vereniging.

De stichting ten opzichte van de vereniging

Je wilt als bestuurder van een stichting de stichtingsvorm wijzigen naar een verenigingsvorm en de stichting omzetten naar een vereniging. Dit proces is juridisch gezien vrij complex omdat een stichting en een vereniging fundamenteel verschillen in structuur en doelstellingen.

Een stichting heeft geen leden en wordt bestuurd door een bestuur, terwijl een vereniging leden heeft die inspraak hebben via de algemene ledenvergadering. Om een stichting om te zetten in een vereniging, moet je in feite de stichting ontbinden en een nieuwe vereniging oprichten.

Juridisch versus praktisch

Juridisch kun je wel een stichting omzetten naar een vereniging. Voor de wijziging van de rechtsvorm moet je dan toestemming van de kantonrechter hebben. Dat is een erg dure en complexe weg.

Daarom is het verstandiger en goedkoper om de stichting op te heffen, nadat je een vereniging op hebt gericht. Voor de opheffing van de stichting doe je een transactie tussen de stichting en verenging. Daarbij draagt de stichting alle bezittingen over aan de vereniging. Dat noem je een activa/passiva transactie.

Stappen omzetten stichting

Stappenplan stichting naar vereniging

1. Besluitvorming door het stichtingsbestuur

Het bestuur van de stichting moet formeel besluiten dat de stichting wordt ontbonden en dat er een nieuwe vereniging wordt opgericht.

2. Oprichting van de vereniging

Je moet een oprichtingsakte voor de nieuwe vereniging opstellen, waarin de doelstellingen, structuur en regels worden vastgelegd. Dit doe je natuurlijk via onze website www.verenigingen.nl en dan passeren bij een notaris.

3. Inschrijving bij de Kamer van Koophandel

De nieuwe vereniging moet worden ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Dit doet de notaris na oprichting.

4. Overdracht van activa en passiva

Als de stichting activa had, moeten deze na de ontbinding overgedragen worden aan de nieuwe vereniging. Dit moet zorgvuldig gebeuren om fiscale en juridische problemen te voorkomen.

5. Ontbinding van de stichting

De ontbinding van de stichting moet volgens de regels in de statuten van de stichting gebeuren, inclusief de afwikkeling van eventuele schulden en het bestemmen van een eventueel batig saldo voor een soortgelijk doel. Als je vlak voor het einde van de stichting de activa en passiva overdraagt aan de verenging is er vermoedelijk geen batig saldo.

6. Informeren van belanghebbenden

Informeer alle belanghebbenden, zoals donateurs, partners en andere relaties, over de verandering van rechtsvorm.

Waarom zou je willen omzetten?

Een stichting draait op betrokken donateurs en vrijwilligers. Die hebben echter geen enkele zeggenschap. Dat kan wijzigen door een vereniging te vormen. De donateurs en vrijwilligers kunnen dan lid worden. Op die manier garandeer je de betrokkenheid van deze mensen bij de organisatie en het doel.

Mobiele versie afsluiten